Wednesday 31 August 2016

Wildlife Theatre Melaka

Teks: Noorhayati Abdul Rahim

Pasti ramai yang belum tahu mengenai tempat ini 'Wildlife Theatre Melaka'. Saya pun ada asalnya tidak mengetahui kewujudan tempat ini. Kebetulan Program 'Released Stress' bersama calaon UPSR seramai 4 orang diadakan di sini memberi peluang kepada saya melihat apakah tempat bernama Wildlife Theatre Melaka ini.



Kami masuk dan duduk ditempat khas. Ia adalah tempat bagi pertunjukkan Singa Laut. Pertama kali saya melihat singa laut sedekat ini. Matanya bulat dan jarang mahu melihat kami. Hanya fokus kepada makanan mereka iaitu ikan kembung yang dipotong kecil.

Sebelum bermula persembahan kami diberi peluang memegang seekor ular kecil. Ini anak-anak murid yang sedang memegang ular. Cikgunya tidak berani.



Ada juga maskot singa laut yang menyambut kehadiran kami. Sempatlah bergambar bersama singa laut pink ini.

Ada 3 ekor singa laut yang menunjukkan pelbagai aksi bagi menarik perhatian kami. Singa-singa laut ini diberikan dengan nama khas antaranya Charmp, An dan satu lagi saya lupa. Persembahan berlangsung dalam 1 jam.

Saya baru tahu singa laut ini boleh berdiri dan berjalan seolah-olah seperti manusia. Kalau mereka berenang kemain lincah lagi, habis satu kolam air beralun kerana pergerakan mereka.


Berikut antara aksi-aksi mereka yang sempat saya rakamkan.
Aksi mereka menyentuh bola yang digantung tinggi.


Aksi mereka mengimbangi bola sambil bergerak ke darat.

   
Aksi mereka memasuki gegelung.



Kami juga diberi kesempatan membaling gegelung kecil untuk disambut singa laut.


Saya sendiri diberi peluang membaling bola untuk ditanduk singa laut.


Singa laut ini pandai mengikut arahan. Siap boleh menepuk tangan. Kagum sungguh saya melihatnya. Makhluk ciptaan Allah yang sering kita katakan tidak punya akal mampu mengikut arahan apabila dilatih.

Sekiranya anda ke Melaka bolehla berkunjung ke sini.

Tiket hari biasa:
Dewasa          rm 15
Kanak-kanak rm10

Tiket hujung minggu
Dewasa rm20
Kanak-kanak rm 15

Selamat bercuti di Melaka.

Emel : noorhayatiarahim@gmail.com
Facebook : Yatty Abdul Rahim
Instagram : shaklee_by_noorhayatiabdrahim

No comments:

Post a Comment

Manfaat Vitamin C Shaklee

  Vitamin C juga dikenali sebagai Asid Askorbik iaitu Vitamin yang larut air. Tubuh kita tidak mampu menghasilkan Vitamin C sendiri, jadi ki...